D/A
5/6 Opvoeding & begeleiding
Profiel
studierichting
Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis m.b.t. psychologie, (ortho)pedagogiek, toegepaste deontologie en de mens en zijn plaats in de samenleving. Dit alles met oog voor contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg. Vanuit deze wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig kinderbegeleider pedagogisch handelen en oriënteren ze zich op het begeleiden van mensen met een beperking.
Je kijkt vanuit een theoretische benadering naar opvoeding, begeleiding m.i.v. kinderopvang, psychologie en de maatschappelijke context van het werkveld.
Je aandacht gaat naar (ortho)pedagogiek, ontwikkelingspsychologie (0 tot 12 jaar), gezondheidsbevordering en gezondheidsgedrag en sociaal gedrag.
Je leert (ortho)pedagogisch handelen vanuit theoretische kaders.
Je bent sociaal, creatief en communicatief vaardig en werken graag met kinderen.
Profiel
leerling
Lessentabel
Vak | Lestijden per week | Lestijden per week 2 |
---|---|---|
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Opvoeding en begeleiding | 16 | 16 |