Skip to main content
x
Luik

Derdejaars op verkenning tijdens verbindingsdag

De scholengemeenschap zet extra in op verbindingsmomenten waarbij leerlingen gestimuleerd worden hun eigen leerproces in handen te nemen. Afgelopen vrijdag stond het engagement tegenover de studierichting centraal. Elke leerling van het derde jaar beleefde een dag die gelinkt was aan zijn of haar interesse. De dag bestond met andere woorden uit heel wat gevarieerde activiteiten aangezien de school een waaier aan studierichtingen aanbiedt.

Zo brachten leerlingen van het interessegebied STEM een bezoek aan de UCLL Techniek- en Wetenschapsacademie in GreenVille Houthalen. Daar woonden ze workshops bij met o.a. drones en robots. Anderen bezochten het Natuurhistorisch Museum in Maastricht of brachten een bedrijfsbezoek aan Servilux, Eco Metal of Lase.

De derdejaars Economie & Organisatie trokken naar Eindhoven waar ze in de voormiddag werden rondgeleid op Strijp-S, de voormalige Philipssite die omgevormd is tot een creatieve buurt vol ondernemerschap en innovatie. ’s Namiddags gingen ze tijdens een heus maffiaspel op jacht naar de macht via een ludiek GPS-spel in de binnenstad.

De stad Luik stond op het programma van de derdes Taal & Cultuur. Zij dompelden zich een dag lang onder in de Franse taal. Onder leiding van een Franstalige gids werden de leerlingen in groepjes uitgedaagd om hun spreekvaardigheid te oefenen in combinatie met het verkennen van de stad.

Het werd een smaakvolle dag voor de derdes Horeca & Voeding. Zo gingen de leerlingen bakkerij, hotel en restaurant-keuken op uitstap naar ijsproducent Crème de la Crème in Hasselt. Namiddag stonden de Hasseltse patissiers en de proevertjesroute op het programma.

Ook voor de leerlingen van Maatschappij & Welzijn was het programma erg divers. De leerlingen van voeding-verzorging gingen een kijkje nemen achter de schermen bij McDonald’s in Houthalen. De derdes sociale en technische wetenschappen bezochten kunstencentrum Z33 in Hasselt en verkenden de stad via een interactief spel. De derdes humane wetenschappen staken een handje toe in verschillende woonzorgcentra en namen deel aan het JAC-spel.

U merkt het: de leerlingen van het derde jaar van de Sint-Martinusscholen hebben niet enkel een boeiende maar ook een inspirerende verbindingsdag achter de rug.